tisdag 22 mars 2011

KÖTT

Jag är trött. Trött på att höra att det skulle vara bättre att äta vegetarisk mat för miljöns skull. Det kan det vara. Men så tänker man. Det beror väl på. Att välja importerat protein i form av bönor och linser mot att äta närproducerat naturbeteskött? och hur många gånger har du ätit fläskfile jämfört med grisknorr? Alltså resursslöseriet. att det slängs så mycket. Det kan man ju dra långt på både odlingssidan och köttsidan. Jag tänker på all outnyttjad mark. varje dag ser jag små outnyttjade odlingsplättar som skulle kunna försörja en familj med potatis eller vad man nu vill äta. Mark som har vuxit igen, där några får eller getter skulle kunna beta och producera både kött och mjölk. Eller alla kanadagäss som går och skitar ned badstränder eller förstör för bönder. Kanadagås är Gott!

Patrik gillar kött. här är han på jakt efter lite. och provar att blåsa bubblor under tiden. fantastiskt kul tycker jag och F

3 kommentarer:

  1. Om jag vänder på kotletten med med mitt perspektiv och istället säger att det är bättre att äta vegetariskt för djurens skull, funkar det bättre då?

    SvaraRadera
  2. Håller med på ett sätt för sojaplantagen ,palmolja utvinning mm skapar skövling fast det mesta går till djurfoder:( inte till vegetariska produkter. Tror närproducerat är bäst men minska köttkonsumtionen och öka ätandet av lokala frukt/grönsaker. Behöver ju inte ha belgiska jordgubbar i januari...

    SvaraRadera
  3. david. jo jag tycker det fungerar ganska bra, om det handlar om dödandet. men jag tror på dödandet ändå, så länge det går rätt till och att djuren har fått ett bra djurliv fram tills döden. Jag tror att det kan vara positivt att äta kött från dessa djur som har hjälpt till att hålla ängsmark öppen och bidragit till en rikare fauna och flora, mer örter, fjärilar och småkryp. Utan betesdjuren skulle ängsmarken odlas upp av bönor? eller slås med maskin bara därför att? Eller odla mer skog och slå ut ännu fler arter? Men för att hela systemet ska fungera så måste vi tänka annorlunda, tänker jag. Vanliga köttfår tex. är mer inriktade på rejält gräsbete och spannmål. Växer fort och och ger snabb vinst. Ett allmogefår kräver ett örtrikt bete växer långsamt, bor längre hos bonden = lägre vinst? eller? ger ett finare kött, mer smakrikt betar kraftigare på slyt i skogen. vet inte om jag lyckades klargöra hur jag tänker men jag gjorde ett försök.

    Ulrika. Helt sant! Och ibland tänker jag att man inte borde äta ägg på vintern heller. Det känns jobbigt men det är väl jobbigare för hönsen som det är nu..

    SvaraRadera