torsdag 8 mars 2012

Vår

Det första jag såg i morse var snön som kommit tillbaka, då kändes det fint att titta ned i sådderna och se små plantor på väg upp. (Jag har inte så jättebråttom jag, vet att många redan har långa tomatplantor att pyssla om). Jag har en liten duktig medhjälpare på 3,5 så i år sänker jag kraven på noggrannheten. Men ljuset är ju viktigt även om inte fröerna hamnar på rätt höjd i krukan. Jag kör med en hemmafixad variant, med Ikeahylla och påmonterade lysrör, och det fungerar riktigt bra! man kan ganska lätt höja och sänka hyllplanen vartefter plantorna växer. Första året hade jag klätt in det hela (inte ALLT men..) i aluminiumfolie, men av den är det inte så mycket kvar. I år ska jag sätta upp ett vitt tyg runt om för att reflektera ljuset bättre mot plantorna. Har hört att det är riktigt effektivt även om ett reflekterande silvrigt tyg varit bättre. Kanske spegeldörrar istället? Bäst tror jag det skulle vara om man tog och skaffade sig några proffslysrör. Skulle bli lite speciell nattklubbs/porr känsla här hemma. Det kan ju vara kul. Om dom håller några år så tjänar man nog in några kronor på elen. Går ju också att använda för att odla lite att äta på vintern.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar