torsdag 26 april 2012

Ordning och reda pengar på fredag


Rörig är mitt förnamn skulle min mor säga. Inomhus är jag inget vidare på att hålla ordning, det är mer ute mitt intresse ligger.  I år utmanar jag mig själv med massiv täckodling vilket så här i förhand gör mig nervös eftersom jag redan känner att jag tappat kontrollen. Eftersom jag nu igen tar mig an en ny yta att odla på vet jag inte hur den fungerar och hur massiv invasionen av sniglar kommer att bli. Bebismassmord sker på rutin med de slemmiga, ännu så länge små, liven.  Jag överväger faktiskt att prova biologisk bekämpning med nematoder, men tycker att det är lite otrevligt och dyrt, man vet ju inte riktigt liksom. Nu i kväll placerades en ölfälla i trädgården. vi får se.
Jag har hittat ett jordgubbsland!!  och hyresvärden hejjar på mig om jag fixar det. Men nu tänker jag synda. Jag gräver upp så många plantor jag hittar, sätter jordfräsen i den leriga, kvickrotsfyllda jorden och hoppas på det bästa med hjälp av täckning med tidningar och ensilage.  Jag är emot jordfräsar då de förstör jordstrukturen, speciellt lerjord, och dödar för många maskar. Men jag har  bråttom, väl medveten att snabba lösningar kanske inte alltid är så bra.

Rökila
Det finns ett ställe på Dalboslätten som är så fint, Rökila blomstergård ingen skit så långt ögat kan nå, och växterna är otroligt fina. ekologisk näring, och ekologisk bekämpning!

jordgubbslandet under renovering

                                                                                                                      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar