tisdag 27 september 2011

Om ytlighet

om den starka längtan att få flytta. Jag tänker på en jämförelse. Om någon tvingat mig att bära hårdrockskläder, eller kalsonger och grova manskläder. Eller något annat som inte känns som jag. Om man har fel kläder vid fel tillfälle kan man ju också känna sig så fel. Om man är en osäker människa.
Har man arbetskläder på sig är det lättare att ta i. man kan arbeta med hela kroppen. Har man snygg kavaj och sexiga underkläder känner man sig full med makt och stark att påverka med sitt intellekt. Det är inte helt sant, men det påverkar. Jag låter det påverka, jag kanske är en svag människa?

Om man skiter här, vid dessa fönster;

designoform.com 
är/blir man en annan människa än o man skiter här?

från hemnet, ibland undrar man..
Jag vet bara att det känns annorlunda i mig. Så om jag bor vackert, så som jag vill bo, ungefär så här; 


kommer det att göra mig till en annan än om jag hade behövt bo så här?

stulen bild

Är jag kanske bara svag som låter omgivningen påverka mig eller är det rätt att låta sig påverkas?

2 kommentarer:

  1. He he! Det där låter ju som mina tankebanor ;)
    Jag vet inte om vi är svaga eller ej, som önskar oss något "vackert". Men någonstans tror jag att det är det där "nära naturen" som lockar oss. Att vi sedan faller för stora fönster, ja, är inte det också för att vi vill åt naturen? Men saker & kläder är det nog trenderna i modehusen vi dras med i... eller streetmodet, som också har egna trender...

    SvaraRadera
  2. ja jag vet ju att jag vill åt naturen, andas den äta den och leva med den. det är väl där halmhuset är så jag kan leva i och andas i något naturligt. (lera och hästkobajs...) men har man inte den där naturlängtan så är det nog enklare att tycka annat är vackert. och känna sig hemma i det. jag tycker ju annat kan vara vackert. som, att den där tröjan var skitsnygg på dig, men jag passar inte i den.
    men tankebanorna alltså. när jag ritar trädgårdar tänker jag ju på det där att det inte måste bara vara vackert det får gärna vara annat. inte också.

    SvaraRadera